ბავშვი სახელმწიფოსა და ქუჩის კანონების პირისპირ
გაეროს ბავშვის უფლებათა კონვენციას საქართველო 1994 წელს შეუერთდა. ამით მან კონვენციით ნაკისრი ვალდებულებების შესრულება იკისრა. იმ კონვენციის აღსრულება, რომლის მიხედვითაც "ბავშვს დაბადებისთანავე აქვს უფლება, ჰქონდეს სახელი, გვარი და მოქალაქეობა". "ასევე უფლება აქვს, იზრდებოდეს მშობლების გარემოცვაში". "სახელმწიფო ვალდებულია დაეხმაროს მზრუნველობამოკლებულ ბავშვებს და შეუქმნას მათ ოჯახური გარემო". "ყველა ბავშვს აქვს უფლება, იცხოვროს ისეთ პირობებში, რომელიც აუცილებელია მისი განვითარებისათვის". "სახელმწიფომ უნდა დაიცვას ბავშვი ისეთი სამუშაოს შესრულებისაგან, რომელიც მისთვის საზიანოა". საზიანო კი დღეს საქართველოში ბავშვებისთვის ბევრი რამ შეიძლება აღმოჩნდეს - კანონით დაწყებული, არსებული რეალობით დასრულებული. იმ რეალობით, რომელიც გარკვეული კატეგორიის ბავშვებისთვის მომავალს ძალიან გაურკვეველს ხდის.
x x x
„რამოდენიმე წლის წინ დავდექი აღრიცხვაზე შვილად აყვანის თხოვნით, მაშინ რიგით 1000-ზე ზემოთ ვირიცხებოდი. მითხრეს, რომ უნდა დავლოდებოდი და როგორც კი ბავშვის აყვანის შესაძლებლობა გაჩნდებოდა თავად შემატყობინებდნენ. რამოდენიმე წელი გავიდა, მაგრამ ჯერჯერობით არაფერი ჩანს. სააგენტოში ისიც თქვეს, რომ ყოველწლიურად მხოლოდ 40-50 ბავშვის გაშვილება ხერხდება. მარტივი გათვლით შვილის აყვანა ამ მდგომარეობით და წესების გათვალისწინებით დაახლოებით 20 წლის შემდეგ იქნება ჩემთვის შესაძლებელი", - ამბობს ბავშვის აყვანის მოსურნე ჩვენი ერთ-ერთი რესპოდენტი (რესპოდენტების ინტერესებიდან გამომდინარე მათ ვინაობას არ ვასახელებთ).
„საერთოდ ვინც ბავშვის აყვანის გადაწყვეტილებას იღებს, მათი აბსოლუტური უმრავლესობა უკვე შუახნის ასაკს გადაცილებულია, ამიტომ ხანგრძლივი ლოდინი ამ საქმეს კიდევ უფრო ართულებს. ჩემმა ახლობელმა გასულ წელს ბავშვი აიყვანა, მაგრამ ამ ლოდინში უკვე ორი ათწლეული იყო გასული. ბავშვის აყვანის მოსურნე ცოლ-ქმარი უკვე ასაკოვნები იყვნენ. ამიტომ სულაც არ მიკვირს მავანი უკანონო გზებით რომ ცდილობს ბავშვის აყვანას ან ყიდვას. ეს გზა გაცილებით უფრო მარტივია. მოლოდინის საშინელი წლებიდან მაინც ათავისუფლებს ადამიანს", - ამბობს ჩვენი მეორე რესპოდენტი.
ჩვენი რესპოდენტების აზრით ამ გაჭიანურებების მიზეზი, სხვა ობიექტურ თუ სუბიექტურ მიზეზთა შორის არის კანონიც „შვილად აყვანისა და მინდობით აღზრდის შესახებ" და კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტები. ფაქტები, რომლებიც მათი გამარტივებისა და დახვეწის მიუხედავად მაინც ტოვებენ ისეთ ბზარებს, რომლის ამოვსებას ბევრი ადამიანის სიცოცხლის წლები და ფსიქიკა ეწირება.
ბავშვი და სახელმწიფო
მხოლოდ იმ ფაქტის აღიარება, რომ ბავშვები ცხოვრების ყვავილებია საკმარისი არ არის, რომ ხსენებული ყვავილები სასურველ გარემოში გაიზარდნონ. ამ ფაქტს სამართლებრივი გარანტიებიც ჭირდება. ეს საჭიროება კაცობრიობის მიერ გააზრებულია და გამოხატულია ბავშვის უფლებათა ევროპული, გაეროს, ჰააგის კონვენციებში. ეს კანონები ბავშვის მშვიდობიანი, სამართლიანი, მისი განვითარებისა და აღზრდისთვის სასურველი გარემოს შექმნისთვის სამართლებრივ საფუძვლებს ქმნიან. აღნიშნული კანონები ვრცელდება ყველა ბავშვზე მათი ეროვნების, რასისა და სტატუსის მიუხედავად.
თუმცა ამ ბავშვთა შორის არის ისეთი კატეგორიაც, რომლებიც განსაკუთრებულ დამოკიდებულებას საჭიროებენ. ამ განსაკუთრებულ ანუ მზრუნველობამოკლებულ ბავშვთათვის, სახელმწიფოს განსაკუთრებული მიდგომები უნდა გააჩნდეს. პირველ რიგში ნება და სურვილი მათი დახმარებისა. ქართულმა სახელმწიფომ ეს ნება 2005 წელს გამოიჩინა. როდესაც საქართველოს მთავრობამ ევროსასურსათო პროგრამის წინაშე კვერი დაუკრა ბავშვთა უფლებების კონვენციის მე-4 მუხლით დაკისრებულ ვალდებულებებს და დაამტკიცა ბავშვთა დაცვისა და დეინსტიტუციონალიზაციის სამოქმედო გეგმა.
ბავშვი და დეინსტიტუციონალიზაცია
სადღეისოდ საქართველოში სახელმწიფო პოლიტიკა, იქით არის მიმართული, რომ ბავშვი გაიზარდოს მისი სრული განვითარებისთვის აუცილებელ გარემოში, რომელთაგან ყველაზე საუკეთესოს სწორედ ოჯახი წარმოადგენს. თუმცა არის ბავშვთა არც თუ მცირე კატეგორია, რომლებიც ამ შესაძლებლობებს მოკლებულნი არიან. დეინსტიტუციონალიზაციამ ეს დანაკარგები უნდა შეავსოს, წერტილი დაუსვას დიდი ინსტიტუციების ანუ ბავშვთა „ყაზარმული" ტიპის სახლების ხანას და უპირატესობა რეინტეგრაციას, მინდობით აღზრდას, საოჯახო ტიპის ბავშვთა სახლებს, დღის ცენტრებს მიანიჭოს. თუმცა ამ პრიორიტეტთა შორის პრიორიტეტული ბავშვის ბიოლოგიურ ოჯახში დაბრუნება და მისი „შვილის სტატუსით" ცხოვრებაა. ეს პრიორიტეტები აისახა კანონშიც, რამაც გაამარტივა ბავშვის ოჯახურ პირობებში აღზრდის შესაძლებლობა, მათ შორის გაშვილების პროცესი. „როდესაც საქართველო გახდა ბავშვთა უფლებების კონვენციის ერთ-ერთი ხელმომწერი ქვეყანა ფაქტობრივად მაშინ დაიწყო მუშაობა იქით
ავტორი: ეკა კუხალაშვილი