"წყალი მოდის, თავს უშველეთ!.."
ბოლო პერიოდში, ნამახვანჰესის მშენებლობის პროექტი მრავალჯერ განიხილეს სხვადასხვა არასამთავრობო გარემოსდაცვითმა ორგანიზაციებმა.
2011 წელს დაწერილი გარემოზე ზემოქმედების ანგარიში არასამთავრობო გარემოსდაცვითი ორგანიზაციების მიერ არასრულფასოვნად იქნა შეფასებული. ასევე, კორეულმა და თურქულმა ფირმებმა, რომლებიც ნამახვანჰესის პროექტში იყვნენ ჩართული, უარი განაცხადეს მშენებლობის დაწყებაზე.
დღეის მდგომარეობით, ნამახვანჰესის მშენებლობის დასაწყებად, ენერგეტიკის სამინისტროს მიერ მიმდინარეობს ინვესტორთა მოძიება პროექტის განხორციელებისათვის.
იმ შემთხვევაში, თუ ნამახვანჰესის მშენებლობის პროექტში ისევ არ იქნება ზუსტად გათვლილი და დაცული გარემოზე ზემოქმედებით გამოწვეული საფრთხეები, შეიძლება კატასტროფამდე მივიდეთ. აღნიშნულ საკითხებზე საქართველოს მწვანეთა მოძრაობა - „დედამიწის მეგობრების" დარბაზის წევრი თეიმურაზ კეპულაძე გვესაუბრა.
-რა დოკუმენტაციას ფლობთ ნამახვან ჰესის კასკადის მშენებლობის შესახებ და როგორ აფასებთ მას?
- ხელთ მაქვს „ნამახვანის ჰიდროელექტრო სადგურების კასკადის" პროექტის გარემოზე ზემოქმედების შეფასების ანგარიში, რომელიც საჯარო განხილვას დაქვემდებარებული დოკუმენტია. მოგახსენებთ, რომ ამ პროექტის განხილვის პროცესშიც და დღესაც, ჩემს მიერ უარყოფითი მოსაზრებები გამოითქვა. ამ ,,ვაი" დოკუმენტის შესახებ კიდევ ერთხელ გამოვთქვამ ნეგატიურ დამოკიდებულებას.
არსებული ინფორმაციით, ამ ეტაპზე, აღნიშნული დოკუმენტის ხელახალი გადამუშავება ხორციელდება. ეს კი იმას ადასტურებს, რომ აქ ნამდვილად ბევრი რამ არის გადასახედი. პროექტში, რომელიც განსახილველად უკვე იყო წარმოდგენილი, პრაქტიკულად არაფერია გათვალისწინებული. თუმცა, ამავე დოკუმენტში მითითებულია, რომ „მსოფლიო ბანკის" მოთხოვნების მიხედვით პროექტი „ა" კატეგორიას მიეკუთვნება და თუ არ იქნა გათვალისწინებული გარემოს დაცვითი მოთხოვნები, შესაძლო რისკები და მათ თავიდან აცილების გზები, მისდამი დამოკიდებულება ნეგატიური იქნება.
- აღნიშნული მშენებლობა წლების წინ შეჩერდა. ხომ არ არის რაიმე კავშირი ძველ და ახალ პროექტებს შორს?
- პრაქტიკულად, რაც 1988-1989 წლებში იყო წარმოდგენილი განსახორციელებლად, იგივე პროექტი არის გადმოწერილი და ახალი არაფერია. აქ არ არის გაანალიზებული რეგიონში უკვე არსებული ჰესების ექსპლუატაციის შედეგად წარმოქმნილი გარემოსდაცვითი პრობლემები. სრულფასოვნად არ არის განხილული ალტერნატივები. კერძოდ, აქ რომ წერია 111 მეტრი უნდა იყოს ნამახვანის კაშხლის სიმაღლე, რატომ 111 და არა 85? ან სულაც 150? სად არის ალტერნატივების ანალიზი, რომელიც აუცილებლად უნდა იყოს განხილული. ასევე, არ არის წარმოდგენილი კასკადის ფიზიკური მოდელირების მონაცემები და მათ საფუძველზე მიღებული შედეგები, სეისმოდინამიკური პროცესების ანალიზი, თანამედროვე გეოლოგიური კვლევის ანგარიში, ეროზიული პროცესების აღწერილობა, მეწყერსაშიში უბნების განსაზღვრა. არ არის ჩატარებული კარსტულ მღვიმეზე (პრომეთე, ხვამლის) მოსალოდნელი გავლენის კვლევები. საერთოდ არ არის განხილული, თუ რა გავლენას მოახდენს საპროექტო კასკადების მშენებლობა რიონის ქვედა ბიეფში განლაგებულ ჰესებზე (გუმათი, რიონი, ვარციხე) და რაც მთავარია, ქალაქ ფოთის სანაპირო ზოლზე. რამსარის კონვენციით დაცულ კოლხეთის ეროვნულ პარკზე. აღნიშნულ პროექტში არ არის განხილული: გზების, ხიდების, ელექტროგადამცემი ხაზების საგენერაციო სადგურების მშენებლობის პრინციპები, რომლებიც თავის მხრივ საჭიროებენ გარემოზე ზემოქმედების შეფასების ანგარიშების მომზადებას.
- არსებობს თუ არა რაიმე კონკრეტული გათვლები გარემოზე ზემოქმედების ანგარიშში?
- არის მეტად საინტერესო და დამაფიქრებელი ანგარიში, რომელიც ეხება კაშხლების შესაძლო დაზიანების ანალიზს. აღნიშნული ანგარიში შესრულებულია პოლონელი სპეციალისტების მიერ.
ანგარიშის მიხედვით, დამბების გარღვევის შემთხვევაში ქუთაისის მნიშვნელოვანი ნაწილი იტბორება 3 საათის განმავლობაში. დაახლოებით სამი საათის განმავ
ავტორი: ანა ჯანაშია