არალეგალური სატრანსპორტო სერვისი და უკონტროლო ბიზნესი
საქართველოს რეგიონებიდან დედაქალაქის მიმართულებით ე.წ „ხიშნიკებს" მგზავრები არალეგალურად გადაჰყავთ. საქართველოს გზებზე ყოველდღიურად ათეულობით ასეთი უკანონო მიკროავტობუსი გადაადგილდება. მათი არალეგალური საქმიანობის შედეგად კი, ქვეყნის ბიუჯეტი ათასობით ლარს კარგავს.
2005 წლამდე მგზავრთა შიდასაქალაქო, საგარეუბნო და საქალაქთაშორისო გადაყვანაზე კონტროლს სახელმწიფო ახდენდა. 2005 წლის 24 ივნისიდან სახელმწიფოს მხრიდან რეგულირებადი მხოლოდ შიდასაქალაქო ტრანსპორტი დარჩა, რომელსაც ადგილობრივი თვითმმართველობები უწევენ ზედამხედველობას. რაც შეეხება, საგარეუბნო და საქალაქთაშორისო გადაყვანას, ამ პერიოდიდან მოყოლებული, მათზე სახელმწიფო კონტროლს აღარ ახდენს.
სატრანსპორტო სფეროს ექსპერტების აზრით, ყოფილი ხელისუფლების მიერ საქალაქთაშორისო ტრანსპორტზე სახელმწიფო კონტროლის მექანიზმების მოშლას, იმ პერიოდში გამართლება ჰქონდა. თუმცა, მოგვიანებით აღმოჩნდა, რომ აღნიშნული სფერო სრულიად ქაოტური და მთლიანად ბაზარზე დამოკიდებული გახდა.
„წინა ხელისუფლების დროს, როცა საუბარი იყო ერთი ფანჯრის პრინციპზე, ეს ყველაფერი გამარტივდა. ახლა ბაზარი არეგულირებს ამ პროცესებს. იმდენი მანქანა მოძრაობს, რამდენსაც ბაზარი ითხოვს," - აღნიშნავს ექსპერტი სატრანსპორტო საკითხებში ვაჟა ქადაგიძე.
სახელმწიფო კონტროლის მექანიზმების მოშლის შემდეგ, მგზავრთა გადაყვანის ექსკლუზიური უფლება ყოფილი ხელისუფლების წარმომადგენლებთან დაახლოებულმა პირებმა მოიპოვეს, ხოლო ე. წ „მარშუტკის" მძღოლები მათ მიერ დაქირავებული აღმოჩნდნენ.
ამ ეტაპზე მიკროავტობუსების მოძრაობის განრიგი და მგზავრობის ტარიფების რეგულირება ე.წ „ხაზის მეპატრონისა" და მძღოლების მიერ დადგენილი წესებით ხდება. სადღესასწაულო დღეებში და ზაფხულის პერიოდში, როცა მგზავრთა ნაკადი ყველა მიმართულებით დიდია, ფასიც იმატებს და არალეგალური მანქანების რაოდენობაც.
ქუთაისში არალეგალური მიკროავტობუსები ანუ ე.წ „ხიშნიკები", ძირითადად, ქალაქის გასასვლელში, საღორიაზე ან ჭავჭავაძის ქუჩაზე დგებიან. თუმცა, „ხიშნიკებს" ხელს არავინ და არაფერი უშლით, რომ ქალაქში სხვა ადგილებიც აითვისონ.
მგზავრთა გადაყვანის არალეგალური საქმიანობით, არა მხოლოდ ქუთაისელი მძღოლები არიან დაკავებული. დილისა და საღამოს საათებში, დედაქალაქში წამსვლელ მგზავრებზე, დასავლეთ საქართველოს სხვადასხვა რაიონებიდან წამოსული „ხიშნიკებიც" „ნადირობენ".
„ვისაც ჰყავს მიკროავტობუსი, ყველას შეუძლია ტრაფარეტის გაკეთება და რეგიონებში მგზავრთა გადაყვანა. ისინი არანაირ გადასახადს არ იხდიან. ჩვენ კი იურიდიული პირი ვართ და ბიუჯეტში თანხას ვიხდით," - აცხადებს ავტოსადგურ „იბერიის ვარსკვლავის" აღმასრულებელი დირექტორი ნინო კოსტავა.
მისივე თქმით, არალეგალური გადამზიდავების აკრძალვის მოთხოვნით, გადამზიდავებმა ჯერ კიდევ 2010 წელს, წერილობით მიმართეს საქართველოს პრეზიდენტს. თუმცა, მისი თქმით, მოთხოვნას რეაგირება არ მოჰყოლია.
საქართველოს ეკონომიკის სამინისტრო საქალაქთაშორისო ტრანსპორტში ახალი კანონის ამოქმედებას 2014 წლის ივნისიდან აპირებს. ახალი კანონმდებლობით, შესაძლოა, გადამზიდავ კომპანიებს გარკვეული ვალდებულებების შესრულება მოუხდეთ. მაგალითად, ამ დროისათვის არსებული 24 ადგილიანი მიკროავტობუსების ჩანაცვლება 26 ადგილიანით და მგზავრთა დაზღვევა.
გადამზიდავები, ვარაუდობენ, რომ სახელმწიფოს მხრიდან მათზე ვალდებულებების დაკისრება ბილეთის საფასურის ზრდაზე გავლენას მოახდენს.
„რამდენად რენტაბელური იქნება ახალი რეგულაციებით მგზავრთა გადაყვანა, შესაბამისი გამოთვლა სჭირდება. ბილეთში დაზღვევა შევიდა, რაც გარკვეული თანხა ღირს. თბილისამდე მგზავრობის ფასი 10 ლარზე ზემოთ არ უნდა ავიდეს, მაგრამ თუ იძულებული გაგვხადეს, ფასი გაიზრდება," - აცხადებს ნინო კოსტავა. მისივე თქმით, ფასის შენარჩუნება იმ შემთხვევაში მოხდება, თუკი კანონპროექტის ავტორები გადამზიდავთა შენიშვნებს გაითვალისწინებენ. „იბერიის ვარსკვლავის" დორექტორი, იმ მოსალოდნელ რისკებზე საუბრობს, რომლებმაც, შესაძლოა, ე.წ „ხიშნიკების" აკ
ავტორი: დეა მანაგაძე