შემოსავლების სამსახური მეწარმეებს საქმიანობას „უმარტივებს"
მეწარმეებისათვის გამოწერილი ჯარიმების საკითხით ინფორმაციის თავისუფლების განვითარებისინსტიტუტი დაინტერესდა. როგორც შემოსავლების სამსახურის მიერ ორგანიზაციისათვის მიწოდებულიმონაცემებიდან ირკვევა, ჯარიმების გზით 2010 წელს სახელმწიფოს ბიუჯეტში 6 255 400 ლარი შევიდა, ხოლო 2011წელს ბიუჯეტი 4 894 910 ლარით შეივსო.
„ვარდების რევოლუციის" შემდეგ საქართველოში განხორციელებულ რეფორმებს შორის ერთ-ერთისაგადასახადო სფეროს რეფორმაა. როგორც ფინანსთა სამინისტროს ვებ-გვერდზეა აღნიშნული, 2003 წელსმოქმედი 26 სახის გადასახადიდან, 2008 წელს მხოლოდ 6 სახის გადასახადი დარჩა, რომელიც დღესაც მოქმედებს.სამაგიეროდ, გადასახადების კატეგორიის შემცირების პარალელურად, ბიუჯეტის შემოსულობებმაც იმატა.მაგალითად, თუ 2005 წელს ბიუჯეტის შემოსულობების ოდენობა 1837 მილიონი ლარი იყო, 2010 წელს ესმაჩვენებელი 4592 მილიონ ლარამდე გაიზარდა.
„აღნიშნულის მიღწევა შესაძლებელი გახდა საგადასახადო ადმინისტრირების სფეროში კორუფციისაღმოფხვრით, ახლებური მიდგომით და ადმინისტრირების ეფექტურობის გაზრდით. შეიცვალა მიდგომაგადასახადის გადამხდელის მიმართ და მკაცრი მაკონტროლებლის ნაცვლად გადასახადის გადამხდელებსშემოსავლების სამსახურის სახით გამოუჩნდა სანდო პარტნიორი, რომელიც პრობლემების მოგვარებაშიეხმარება," - ნათქვამია შემოსავლების სამსახურის რეფორმებთან დაკავშირებით, ფინანსთა სამინისტროს ვებ-გვერდზე გავრცელებულ ინფორმაციაში.
რეფორმის ფარგლებში შემოსავლების სამსახურმა ისეთი ინსტიტუტები დანერგა, როგორიცაასაგადასახადო ოფიცრისა თუ პირადი აგენტის მომსახურება. როგორც ირკვევა, მეწარმეეებს აღნიშნულიინსტიტუტისა და მისი წარმომადგენლების შესახებ „გულახდილი" საუბარი უჭირთ. ისინი ხშირ შემთხვევაშითავს იკავებენ საუბრისგან და ამბობენ მხოლოდ იმას, რომ შემოსავლების სამსახურის წარმომადგენლებთან შეხება არაქვთ. ხოლო ვინც საუბრის სურვილს გამოთქვამს, ანონიმურობის გარანტიებს ითხოვს.
„ხშირად არ მაქვს ურთიერთობა შემოსავლების სამსახურის წარმომადგენლებთან. ძირითადადსალარო აპარატს ვიყენებთ. მხოლოდ ერთხელ დამაჯარიმეს სალარო აპარატის არ ქონის გამო," - ამბობსქუთაისში, ჭავჭავაძის გამზირზე მდებარე ბაზრობაზე მოვაჭრე შიო ჩაკვეტაძე.
შიო ჩაკვეტაძე მცირე მეწარმის კატეგორიას ეკუთვნის. მისი მაღაზიის წლიური ბრუნვა 36 000 ლარამდეა.ამბობს, რომ კანონი უნდა დაიცვას და პრობლემებიც არ ექნება. ამჟამად მოვაჭრე ელექტრონული დეკლარაციისწარსადგენად ემზადება, რომელიც შემოსავლების სამსახურში მიმდინარე წლის 1 აპრილს უნდა ჩააბაროს.გასულ წელს მეწარმეებმა ელექტრნული დეკლარაცია წარადგინეს სამსახურში. ფურცლებიდან ელექტრონულსისტემაზე გადასვლას მიმდინარე წელსაც ვარაუდობენ.
როგორც მეწარმეების საუბარზე დაყრდნობით ირკვეევა, შემოსავლების სამსახური მეწარმეებისათვის საქმეს„ამარტივებს". მიმდინარე წლის აპრილიდან მოვაჭრეებისათვის სარეალიზაციო და რეალიზებული საქონლისაღრიცხვის წესი იცვლება.
„არ ვიცი, ჩემთვის ეს მომგებიანი იქნება თუ წამგებიანი, მაგრამ სახელმწიფო ნამდვილად მოიგებს.მეწარმეები ფიქსირებული არიან საგადასახადო ინსპექციაში. ამ ცვლილებით ვერც ერთი მეწარმესახელმწიფოს შემოსავალს ვერ დაუმალავს და ბიუჯეტში ფული შევა. თუ მე სარეალიზაციოდ ვთქვათ,5 ლიტრი ზეთი ავიღე, ეს სამსახურისთვის უკვე ცნობილია" -ამბობს ერთ-ერთი მეწარმე.
მეწარმე უარყოფით შეფასებას აძლევს ძველი სალარო აპარატების ახლით ჩანაცვლების ტენდენციას. მისითქმით, სალარო აპარატები, რომელიც 1 წლის წინ შეიძინეს, შემოსავლების სამსახურის თანამშრომელთარჩევით, სანაგვე ყუთებისკენ უნდა წაიღონ. სალარო აპარატების შესაძენად მეწარმეებისათვის შეთავაზებულგანვადებას, მოვაჭრეთა უკმაყოფილების თავიდან აცილების მცდელობით ხსნის.
„მე სასმელ-საჭმელი არ მიჭირს, მაგრამ ხალხი ისედაც ცუდ დღეშია და ასე არ უნდა მოქცეოდნენ. თუელემენტარულად ყველაფერი დაგვითვალეს, მუშაობა გაგვიჭირდება. ჩვენ მაღაზიები იჯარით გვაქვსაღებული. მეიჯარე კერძო პირია. მას როგრც უნდა, ისეთ ფასს დაადებს. იჯარის ქირა ყოველთვიურად 500ლარამდე მიდის. შეიძლება ამან პროდუქციაზე ფასების ზრდაც მოგვცეს," -ამბობს მეწარმე.
მოვაჭრე შემოსავლების სამსახურის თანამშრომელთა მხრიდან ჩადენილ უკანონობებზეც საუბრობს. მისითქმით, მათ საქმიანობაში ძალიან ბევრი კანონთან შეუსაბამო საქციელია.
„რამდენჯერ ვყოფილვარ მსგავსი ფაქტის მომსწრე, როდესაც შემოსავლების სამსახურისთანამშრომლები ჯგუფურად დადიოდნენ. ერთი მაგალითად 10-თეთრიან პარკს ჩამოხსნიდა, მეორე ამყველაფერს აკვირდებოდა. ამ დროს გამყიდველი დაკავებული იყო, სხვა კლიენტს ემსახურებოდა და თუის „ჩეკს" არ გამოწერდა, მაშინ ამ უკანასკნელს აჯარიმებდნენ," - ამბობს მეწარმე.
აღსანიშნავია, რომ საგადასახადო აგენტების გამომძალველობაზე საუბრობენ მოქალაქეებიც და აღნიშნავენ,რომ მეწარმეთა დაჯარიმების მოსურნე სამსახურის თანამშრომლები თავად ახდენენ მეწარმეთა პროვოცირებას.
მოქალაქეებისა და მეწარმეების საპასუხოდ, შემოსავლების სამსახური ურთიერთობის სიმარტივეზე საუბრობს,მათ შორის სატელევიზიო რეკლამის საშუალებითაც. ბოლო დროს ტელეეთერის საშუალებით სამსახური უბნისსაგადასახადო ოფიცრის ინსტიტუტის შესახებ აცნობს საზოგადოებას და შეახსენებს, რომ მათი კონსულტაციისშემდეგ მეწარმისათვის ცხოვრება და სამსახურთან ურთიერთობა მარტივია.
ავტორი: ქრისტინა ქარჩხაძე